Min tripp jorden runt

I mitt projektarbete sista året på gymnasiet har jag, som jag nämnde i förra inlägget, gjort en litterär resa jorden runt inspirerad av Lyran. När jag började i höstas var jag lite överambitiös och trodde jag skulle hinna med 24 böcker, 8 områden och 3 böcker i varje. Tiden gick och jag läste massa annat, för jag tycker inte om "lästvång" + att jag gjorde 1 miljon andra saker än att läsa, och till slut blev det 7 områden med 2 böcker i varje. Jättekul projekt vilket har fått mig att vilja läsa mer världslitteratur, för det finns ju så himla mycket bra därute, även om det inte ligger på topplistan eller är skrivet av engelsktalande författare!

Europa
"Mannen utan öde" - Imre Kertész
"1984" - George Orwell

Afrika
"Onåd" - J.M. Coetzee
"Midaqq-gränden" - Naguib Mahfouz

Mellanöstern
"Hur man botar en fanatiker" - Amos Oz
"Tusen strålande solar" - Khaled Hosseini

Asien
"Beijing doll" - Chun Sue
"Norwegian wood" - Haruki Murakami

Oceanien
"Boktjuven" - Markus Zusak
"Att tro på mister Pip" - Lloyd Jones

Syd- och Centralamerika
"Krönika om ett förebådat dödsfall" - Garcia Gabríel Márquez
"Desirada" - Maryse Condé

Nordamerika
"Den hemliga historien" - Donna Tartt
Sookie Stackhouse serien - Charlaine Harris







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0