Haruki Murakami - After Dark

När jag var i Göteborg senast slog jag till på 2 Murakami-böcker då jag verkligen älskat det jag läst av honom innan. After Dark och South of the Border, West of the Sun blev inköpta, trots att jag egentligen bara borde spara pengar till min Asien-resa i höst och verkligen inte köpa böcker.. men ibland går det bara inte..

Började läsa After Dark direkt och känner såhär i efterhand att detta nog på flera sätt var den skummaste Murakami-boken hittills. Berättelsen utspelar sig under 7 timmar i Tokyo-natten, och kapitlen är uppdelade i olika klockslag vilket är ganska fint på något sätt.

Mari sitter ensam på ett café och dricker kaffe när en ung man vid namn Takahashi kommer in, slår sig ner vid henne och påstår att de träffats innan, då tillsammans med Maris syster Eri och en annan kille. Han ger sig av för att repa med sitt band, men snart avbryts Mari igen då en kvinna från ett hotell kommer in och ber om hjälp då en kinesisk ung prostituerad blivit misshandlad av en kund.

Samtidigt ligger Maris syster Eri i en djup sömn sedan flera månader. Först i sitt rum, lugnt och stilla, men sedan händer något då TVn utan sladd går igång och börjar visa bilder.

Handlingarna och berättelserna i berättelsen är flera. Denna boken är full av den där suddiga drömvärlden som är Murakamis specialité och varken i Norwegian Wood, Sputnikälskling eller Kafka på stranden har gränserna varit så oklara som i After Dark. Trots det gillar jag boken mycket. Allt som är bra behöver liksom inte ge alla svar. Ibland är saker bättre när de inte är helt klara. Mystik lockar helt enkelt.


Kommentarer
Postat av: cecilia

har försökt att få tag på after dark men det verkar totalt omöjligt. Men jag ger inte upp!

2010-08-26 @ 10:29:19
URL: http://ceciliasbibliotek.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag hittade den i någon bokhandel i samma hus som Lagerhaus i Göteborg.. men har även sett den på Adlibris.. Lycka till med letandet!

2010-09-06 @ 23:08:49
URL: http://www.youkissbythebook.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0