Att använda de döda

Dom har alla en sak gemensamt. Ellen Key, Marilyn Monroe och John Lennon. Författare har skrivit fiktiva romaner om dessa ikoner.

Joyce Carol Oates skrev  "Blonde" om Marilyn Monroe, vilket för övrigt är en fantastisk bok som sitter kvar sådär länge efteråt och bara växer för varje sida man läser och för varje dag som gått efter man läst. Eva Dozzi skrev "Jävla John" om en påhittad romans mellan Beatlesmedlemmen John Lennon och den svenska långa och blonda Katja. Med alla Beatles låtar som det ofta refereras till får boken ett underbart soundtrack som gör upplevelsen komplett. 60-talet, alkohol- och cigarettromantiken och Katjas ryska arv gör också sitt för att läsupplevelsen blir fullständig.

Den senaste boken som jag har läst i samma kategori är boken med den vackra men långa titeln: "Jag skulle vara din hund(om jag bara finge vara i din närhet)" av Anneli Jordahl. En fascinerande roman som inte främst handlar om Ellen Keys intellektuella jag, utan hennes känslomänniskojag och hennes livslånga kärlek till löjtnanten och litteraturkritikern Urban von Feilitzen. Romanen baseras på de hundratals brev som skickats mellan paret, och även om de inte baserats på de riktiga breven( Ellen Key brände nämligen upp i princip alla sina brev) har Jordahl skapat en autentisk känsla boken igenom och den trånande, omöjliga och längtande kärlek Ellen Key känner för sin Urban känns verklig. 1800-talets Sverige, litteraturdiskussioner, umgänge med den svenska författareliten och så samtidigt en gripande kärlekshistoria med sorgligt slut. För mig är detta väldigt vinnande.

Men så den stora frågan. Är det verkligen rätt att göra så mot döda och kända människor? Att bygga upp deras liv lite som man själv vill? För till exempel mig själv har det blivit väldigt svårt att skilja Oates fiktiva Marilyn och den riktiga personen Marilyn åt. Dessa tre böckerna är verkligen tre av mina favoritböcker, just för att de blir så vackra när det är verkliga och dessutom på olika sätt kända människor som får agera huvudpersoner. Men är det rätt? Jag vet inte..

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0