Kafka på stranden

Så har jag läst ut min tredje Haruki Murakami-bok. Första boken jag läst ut på en månad.

Och även om detta är boken jag haft störst förväntningar på av Murakami blir jag inte besviken. Boken är knäpp, lite magisk men "normal". Ingredienser i boken är andra världar, "spöken", pratande katter, mystiska stenar, makrillsregn, Oidipus-myten, en rymmande 15-åring, mord och sex. Alla dessa delar blir till något väldigt bra och välkomponerat som jag inte mött hos någon annan författare än Murakami.

Utanförskapet är centralt även i denna Murakami-roman, hans karaktärer tenderar att vara ensamma och lite udda men oerhört intressanta. Ingenting är förutsägbart i Murakami-världen. Hur kan det vara det när huvudpersonen Kafka utforskar sin lust och identitet på ena sidan och andra huvudpersonen Nakata får blodiglar att regna från himlen på andra sidan..

Nu blir det Fågeln som vrider upp världen härnäst..


Kommentarer
Postat av: TidningsIda

Håller precis på med Kafka på stranden jag med. Ska bli spännande att se vad jag tycker om den, om jag håller med dig och alla andra, som verkar fullkomligt älska den.

2010-07-29 @ 09:23:21
URL: http://tidningsida.wordpress.com
Postat av: MariaH

Jag läste den tidigare i sommar och har "Fågeln som vrider upp världen" liggande i de väntande högarna

2010-07-29 @ 11:34:46
URL: http://www.mariasbokliv.wordpress.com
Postat av: Elin

Tidningsida: Vi får väl se vad du tycker, du får göra ett omdöme när du är klar...

MariaH: Samma här, det finns mycket i högarna, men "Fågeln som vrider upp världen" lockar en del..

2010-07-31 @ 03:40:26
URL: http://www.youkissbythebook.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0