Torsdagsdikt: Plötsligt framstår han...

En väldigt fin dikt tycker jag är den här av den kvinnliga poeten Sapfo, som levde på ön Lesbos på 500-talet f.kr. Hon skrev om kärlek, och framförallt kärlek mellan kvinnor, men tyvärr finns det knappt några texter av henne bevarade. Men vad som ändå är så fascinerande, tycker jag, är att känslan hon fångar lika gärna skulle kunna höra hemma hos mig, 2500 år senare..


Plötsligt framstår han som en gudars like –

just som han ska sätta sig mitt emot dig,

alldeles intill, och han hör dig viska

ömt och förälskat


brista ut i skratt – men i mig slår hjärtat

bultande som ville det spränga bröstet;

möter jag din blick en sekund, går rösten

genast förlorad,


tungan vägrar lyda, den fina elden

går som en signal genom hud och nerver,

allting suddas ut för min syn, jag hör hur

öronen susar,


kallsvett bryter fram och en häftig skälvning

griper mig till slut när jag känner färgen

vika från min kind – jag blir själv med ens en

döendes like.


Foto: Dean Karr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0