Inspirerad av Kerouac och Lundell

Ibland, vilket är nu, önskar jag bara att jag var Jack i Jack av Ulf Lundell, eller Sal i On the road (som för övrigt har ett grymt fint omslag där) av Jack Kerouac eller annan frihetstörstande figur som inte lever så som man "borde" med måsten och krav. Jag är så fruktansvärt trött på att människan hela tiden förväntas vara på ett visst sätt, med en omgivning och ett samhälle som ställer krav. Därför älskar jag att krypa in i Sals huvud för ett litet tag, känna att jag är med om en våldsam bilfärd genom USA där Dean kör till någon stad där det sedan lyssnas på jazz och dricks öl natten lång. Och att samtidigt veta att jag bara är 19 år och faktiskt har hela livet framför mig, och redan i höst ska åka iväg på en några månaders tripp till Asien och sedan åka till mina drömmars stad Paris, gör hela min tillvaro denna dystra söndagsnatt, mycket ljusare.

Har man inte läst On the road och Jack, som är två böcker som är helt jäkla underbara, borde man göra det. Kanske passar böckerna allra bäst när man är just i min ålder, även om jag inte tycker att litteratur bör ha en åldersgräns. En bra bok är alltid en bra bok, oavsett ålder. Men just det här med identitetssökandet, rastlösheten och frihetstörstandet som är tre grundstenar i båda böckerna, är väl ganska enkelt att identifiera sig med i min ålder.




Jack Kerouac till vänster och Neal Cassady till höger


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0