Presidentens hustru

Amerikanska författarinnan Curtis Sittenfield, som innan skrivit helt himmelskt fantastiska I en klass för sig och även Mannen i mina drömmar (som jag av någon anledning inte har läst), har med Presidentens hustruskapat en gripande berättelse som bygger på förra presidentfrun Laura Bushs liv. Boken är uppdelad i 4 olika delar, som behandlar olika perioder i hennes liv, från hennes tid som liten flicka i 50-talets USA till tiden som USAs första dam i Vita Huset. Genom boken, som trots den verklighetsbaserade historien som ligger bakom är en roman, kommer man Alice Blackwell (eller Laura Bush) väldigt nära, och man kommer verkligen att känna för denna kvinna, som går igenom så mycket, och nästan offrar allting för sin kärlek till Charlie Blackwell. Historien gör mig gråtfärdig flera gånger, av skäl man säkerligen förstår om man läser boken, eller redan kan mycket om Laura Bushs liv. För mig är det hela hela mycket rörande (kan ha något att göra med min PMS) att vi får följa Alice från det att hon är en liten flicka till en äldre dam och när hon som 60-åring gör tillbakablickar på sitt liv och minns sin ungdomskärlek och tänker på om hon verkligen gjort rätt när hon lagt sina personliga åsikter och delar av sin personlighet åt sidan för att bli presidentfru, ligger tårarna återigen på mina kinder.

Precis som när jag läste Blonde av Joyce Carol Oates eller Jävla John av Eva Dozzi, griper även denna bok tag i mig och berör mig på ett speciellt sätt, då jag i min läskoma tror att jag kommit nära Laura Bush genom Sittenfields roman precis som jag kopplade samman Oates tragiska Marilyn Monroe med den riktiga och på riktigt började fundera på om min hjälte John Lennon verkligen har en dotte i Sverige som han har i Jävla John. Både Blonde och Jävla John är två at mina favortiböcker, och tror även att Presidentens hustru kommer bli det, även om jag inte tycker om Laura Bush på samma sätt som Marilyn och John. Kanske älskar jag helt enkelt konceptet "känd person blir roman" tillsammans med ett vackert språk av en duktig författare.

Presidentens hustru är verkligen ett läsmåste, som jag tror att de allra flesta kan uppskatta. Inte för att jag vill vara den som bygger upp höga förväntningar eller så...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0