Lite poesi av Sid Vicious

När jag var typ 14,15,16 älskade jag Sid Vicious, den ökända basisten och numera punkikonen från Sex Pistols, som mest blev känd för att skära sig på scen, inte kunna spela bas och senare också anklagad för att knivmördat sin flickvän. Hans korta liv tog slut när Sid var 21 år, år 1979, när hans egen mor gav honom en dödlig dos heroin . Hela historien Sid Vicious är fullkomligt tragisk, men någonstans inuti var säkerligen även han en människa, vilket man märker inte minst i en dikt han skrev till sin flickvän Nancy Spungen, efter dennes död. Jag vet inte hur många gånger jag läst dikten, och det är en av de få texter som fastnat i mitt huvud och som jag spelar upp lite då och då.

You were my little baby girl

And I shared all your fears

Such joy to hold you in my arms

And kiss away your tears

But now you're gone there's only pain

And nothing I can do

And I don't want to live this life

If I can't live for you

To my beautiful baby girl

Our love will never die



Kanske inget mästerverk, men tycker ändå det lilla diktstycket fångar hans förmodade känslor väldigt väl och jag gillar det skarpt.


Nancy Spungen och Sid Vicious på tiden det begav sig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0