Oscar Wildes nya look

När jag bläddrade i ELLE igår kväll, såg jag att svenska Liselotte Watkins illustrerat nya bokomslag för klassiska verk av Oscar Wilde. Mycket vackra omslag, som flera känns precis lagom dekadenta. Sedan innan har jag läst klassiska Dorian Grays porträtt, Bland spöken och helgon samt De Profundis, som är Oscar Wildes (väldigt) långa brev till sin forna älskare Lord Alfred Douglas som han skrev från fängelset i Reading, där han satt på 1880-talet. Som så många andra är jag en sucker för denna irländska författare med enligt ryktet en fantastisk konversationsförmåga, och känner mig manad att slå till på The Picture of Dorian Gray, för att läsa boken i originalspråk, men det blir säkert minst en till av dessa vackra böcker. Tänk att bokomslag kan få en såhär lyrisk och inspirerad.







Omslagen hittades på Penguins sida för klassiker, där jag kan sitta länge och bara titta och titta..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0