Förvandlingen

Jag vet inte riktigt vad jag kan säga för att göra denna oerhört berömda kortroman av Franz Kafka rättvisa. Men mitt intryck är att detta är en riktigt obehaglig bok, jag kan riktigt känna frustrationen över att helt plötsligt vara fast i en insekts kropp och ha en massa svaga ben och brun valkig hud på magen. Jag förstår nu vad man menar med en kafkaliknande stämning. Det absurda i normaliteten. För i Kafkas berättelse känns det helt självklart att Gregor Samsa är en insekt, som tvingas fly sin vanliga värld, då miljön runt omkring honom är så normal och allting pågår som vanligt förutom med den lilla skillnaden att han nu är insekt.

Förvandlingen är mångtolkad och det förstår jag, för detta känns som en bok man skulle kunna läsa 100 gånger utan att riktigt förstå det hela. Kanske kan man inte förstå riktigt vad Kafka menar, kanske visste han inte ens själv..Men vad jag känner starkt igenom hela berättelsen är temat "Utanförskap". Att inte passa in i samhället och att känna sig och bli betraktad som en udda företeelse, ett monster, fast man inte är det. Att vara deprimerad över sin egen existens och som enda sällskap ha sina egna tankar. Att inte ens prata samma "språk" som de andra..



Franz Kafka himself

Kommentarer
Postat av: Angelica

Förvandlingen är verkligen helt otrolig, älskar den! :)

2010-07-27 @ 16:52:21
URL: http://angelicats.blogg.se/
Postat av: Elin

Kan inte säga att jag älskar den, men tror jag skulle behöva en omläsning på den för att förstå tjusningen lite mer ;)

2010-07-31 @ 03:41:22
URL: http://www.youkissbythebook.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0