Utrensning

Utrensning av finsk/estniska Sofi Oksanen var så himla bra att jag bara läste och läste och knappt kunde sluta, så den tog slut väldigt fort. Älskar hur de två huvudpersonernas liv flätas ihop i boken, och hur man får en dos estnisk och också europeisk historia på köpet.

Något som jag verkligen la märke till var dessa flugor boken igenom.

"Aliide Truu stirrade på flugan och flugan stirrade tillbaka. Flugans ögon stod ut och Aliide kände avsmak. En spyfluga. Ovanligt stor, högljudd och ivrig att lägga ägg"

Så börjar boken, och flugorna återkommer boken igenom. När jag satt och åt min chili con carne, kom jag till ett avsnitt där Aliide är i matbutiken under tiden då den lilla byn fick det dåliga köttet från Moskva och Tallinn, och det står att korvarna kryllade av mask. Där någonstans slutade jag äta. Och flugor som lägger ägg i hårbottnar och annat.

Det enda jag inte förstår meningen med i boken och som jag tycker var lite onödigt, var "dokumenten" i slutet av boken. Själv tycker jag inte de tillförde någonting.. men vad vet jag..


Sofi Oksanen

Kommentarer
Postat av: snowflake

Ja! Håller med, om flugorna också. Dokumenten skulle väl visa att Aliide var den sålde ut sin syster, förstärka det.

2010-04-28 @ 11:10:56
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Elin

Jo, det är klart, men på något sätt förstörde de den känslan som boken igenom hade skapat hos mig :)

2010-05-05 @ 17:27:09
URL: http://www.youkissbythebook.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0