bokrean känns sådär va?

Jag brukar älska bokrean. Kommer ihåg när mamma och jag gick dit när jag var liten, det var rena himmelriket och jag fick välja de böcker jag ville. Också senare när jag började köpa böcker själv var det fint för en boknörd som jag. Till och med förra året, då jag kommer ihåg att jag bland annat köpte "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones och den tredelade biografin om Ulf Lundell, var det rätt fint. Men i år. Speciellt de fysiska bokhandlarnas katalog känns förjävligt. Och när man dessutom vet att alla böcker är billigare på adlibris eller bokus rea, så känns det som att rean inte direkt spelar någon roll. Förutom för mysighetskänslan av att gå omkring bland böcker och komma ut med en påse med fynd(förhoppningsvis).

En sak som jag blev superglad över på årets rea var trots allt att Ulf Lundells samlade sånger som kostade runt 800 kr innan var med och nu bara kostar 229 kr på Adlibris.

I år har jag bara beställt några reaböcker från Adlibris och tänkte istället tanken att jag unnar mig några av de böcker som redan innan stått på min önskelista, oavsett om de var reaböcker eller ej.

Hjalmar Söderberg - Martin Bircks ungdom - tycker om de Söderberg-böcker jag läst innan som "Doktor Glas" och "Den allvarsamma leken", så vill ha mer!!

Jack Kerouac - På väg - har försökt läsa på engelska, men blev för långa uppehåll så tänker testa på svenska

Blandade författare - Beat!: Poesi och prosa - reabok, som stått ett tag på önskelistan

Haruki Murakami - Sputnikälskling - älskade "Norwegian wood", så vill läsa mer Murakami

Ulf Lundell - Jack - reabok, har en av de första upplagorna hemma men den är så trasig och den nya var också himla fin, och för 19 kr kan man ju inte inte köpa den

Vladimir Kaminer - Militärmusik - reabok, ett litet tips från http://lyrannobel.blogspot.com/2010/02/bokrea.htm , som verkade himla intressant

J.D. Salinger - The catcher in the rye - en amerikansk klassiker där författaren med sitt eget liv spätt på bokens berömmelse, ironiskt nog var det hans död som fick mig att få upp ögonen för boken



Hjalmar Söderberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0