Böckernas underliga världar

Nu ska jag då försöka starta en liten blogg. Om böcker. För att varje bok är som en helt egen liten värld som man kan hoppa in i när man vill och ibland bli så inne i att man aldrig mer vill hoppa ur den igen. Och för att man vill få folk att också ta del av härligheten.

En av de mest fantastiska världarna jag har vart inne i är "Den hemliga historien" av Donna Tartt. För den akademiska miljön, flirten med den gamla grekiskan och den antika kulturen. Och för det klassiska som ligger som ett skimmer boken igenom, och för Henry och de andra med sina excentriska personligheter. Det finns inte heller mycket som slår "Harry Potter"-världen. Den magiska värld med alla fantastiska detaljer som J.K Rowling målat upp som får en att aldrig sluta hoppas på att få "brevet", även om jag för länge sedan har fyllt 11.  Eller Jacks värld i Ulf Lundells debutroman "Jack". Jack som lever i sin bohemiska Stockholmsvärld där han bor i en stuga mitt i stan, jagar kvinnor, dricker vin, cyklar på Gotland, letar efter gräs i den botaniska trädgården och så vidare.

Tänk vad böcker kan ge.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0