Tematrio - häxor

Min stora stora bokfavorit någonsin är ju Harry Potter som passar utmärkt i Lyrans tematrio denna veckan, men skippar HP då serien känns som en så stor självklarhet, och Lyran redan nämnt HP. Även Roald Dahls underbara "Häxorna", som var min favoritbok som barn tillsammans med samme författares "Mathilda", är ju en självklarhet egentligen.. men har försökt att hitta andra och kom faktiskt att tänka på riktigt många olika "häx-böcker" från barndomen. .

1. Sookie Stackhouse-serien - Charlaine Harris
Är för tillfället på den sjunde boken i serien, och berättelserna om servitrisen Sookie som blir indragen i en övernaturlig värld med vampyrer, häxor, varulvar och annat hon inte trodde fanns. Favoritboken i serien är hittills den fjärde boken, då den innehåller ett hett förhållande mellan sheriffen över område 5, vampyrvikingen Eric (som spelas av Alexander Skarsgård i tv-serien), och Sookie. Vampyrsnusk är bara förordet..

2. Landet innanför-serien av Maud Mangold
Läste alla 5 böckerna i serien när jag var en sådär 8-9 år, och kommer ihåg hur jag älskade de spännande upptågen i det isolerade Landet innanför, dit skogens alla väsen (onda och goda) som älvor, häxor och troll flydde när de inte längre fick plats i den vanliga världen. Pojken Oliver upptäckter ingången till landet av en slump, på en sopstation, och snart är han uppe i sitt livs äventyr. Dessa böckerna är liksom förspelet till Harry Potter, och rekommenderas starkt till barn som är runt 10 och gillar spänning..

3. Häxa - Celia Rees
Denna boken dök upp i mitt huvud, vid temat "häxor", men tyvärr är det enda jag kommer ihåg att boken var oerhört fängslande när jag var en sisådär 11 år och plöjde alla böcker jag kunde komma över..
Boksidans beskrivning:  "Femtonåriga Mary får uppleva hur hennes mormor avrättas som häxa. Hon får hjälp att fly till Amerika från ett England fyllt av fördomar och skräck. Men hon upptäcker snart att hon kommit ur askan i elden. Hennes särpräglade genomträngande blick väcker misstankar bland de strängt religiösa nybyggarna hon lever hos: Är hon också en häxa? Mary vågar inte röja sina tankar för någon. I ett lapptäcke syr hon in sina hemliga anteckningar. Här finns de bevarade ända in i vår tid."




Kommentarer
Postat av: Lyran

Kul tips!

2010-03-31 @ 08:07:36
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: BokMamma

Böckerna om Landet Innanför är ju så bra. Har inte läst alla men de flesta. De glömde jag helt bort när jag satt och klurade på min trio :(

2010-03-31 @ 08:09:24
URL: http://bokmamma.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0