Flickrumsklassiker

Köpte som så många andra den fina lilla lådan med 5 uppväxtsklassiker på bokrean. Har hunnit med Alice i Underlandet, Pappa Långben och är nu mitt uppe i Den Hemliga Trädgården. Jag bara älskar att få känna mig som 12 och läsa de böckerna jag aldrig gjorde då, men som passar mig precis lika bra nu. Alice i Underlandet var något av det knäppaste jag har läst, helt klart. Ingenting är logiskt och ändå hänger det samman. Det är hattmakare, kortlekssoldater, fiskar som betjänter, flamingos som krocketklubbor och en oändlig tecermoni. Någonstans känns det faktiskt i boken att C S Lewis inte bara var författare utan också matematiker. Mitt stora ogilla i denna boken är att den är försvenskad. Cheshirekatten heter Klockarekatten, och de har använt svenska sånger och rim istället för de ursprungliga engelska. Jag kan förstå anledningen, men det blir ett stort NEJ i praktiken. Det är det enda minuset, annars är jag förjust upp över öronen i denna obegripliga lilla bok. Pappa Långben då? Tycker om väldigt mycket. Handlar, som så många kanske redan vet, om Judy Abbot, en barnhemsflicka som plötsligt får en mystisk och anonym välgörare. Denna snälla främling sätter henne på collage med ett krav - hon måste skriva brev till honom. Genom brevromanen får vi träffa Judy, hennes nya rika vänner, följa med till en farm, uppleva kämpande med tentor och andra vardagsstrapatser. Den kära Judy utvecklas från ett barnhemsbarn med pliktkänslan i blodet till en riktig flicka som känner sig hemma i världen (enligt egen utsago). Rakt igenom ljuvligt, lite blomdoftande och jag bara älskar känslan av denna värld runt sekelskiftet(?) som Judy befinner sig i.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0