Den långa vägen ut ur helvetet

Så har jag läst Marilyn Mansons berättelse om sitt liv. Varför kan man fråga sig. Jag har aldrig lyssnat på MM, inte i närheten av vad jag dras till. Men ändå fängslas jag och gillar på något sätt hans memoarer. Det är samma medförfattare (Neil Strauss) som till Jenna Jameson och Mötley Crües böcker. Har läst båda jävligt snabbt och varit fullständigt fascinerad. Så det är väl mest därför jag snor åt mig denna bok när jag hittar den i en kär väns bokhylla.
Det är driv i historien, det är fullkomligt absurt och fängslande, intressant att i någon mening se människan bakom den vit-röd-svarta masken. För han finns ju faktiskt. Och jag kan förstå vad han menar med sitt budskap och varför han för fram det på det sättet han gör. I vissa åsikter kan jag också hålla med honom, även om ni aldrig kommer se mig så extrem. Tur är väl det. För en del saker är riktigt sjuka. Marylin Manson funderar på att mörda, blir emotionellt avstängd, kör upp sin underarm i röven på en kille, suger av någon på scenen, klär en tjej i kött och pissar på henne, skär upp sitt bröst, knullar extremt äckliga tjejer, utnyttjar fans, tar så mycket droger att han står på benen, gör de sjukaste performancen. Ja, ni förstår nivån.
Men för mig finns det ingen tvekan om att han ändå är riktigt intelligent. Bara lite utanför ramarna. Med ett artistnamn man måste älska. Marilyn Monroe, den eviga sex- och skönhetssymbolen som utstrålar blond ungdom blandat med ondskan personifierad Charles Manson. Och en frågeställning om att allt kanske inte är svart och vitt, utan det även mellan så skilda saker kan det finnas en gemensam nämnare. Men vad vet jag. I vilket fall som helst. Jag vill ha mer böcker med diverse intressanta artister och Neil Strauss. Även fast det är hyfsat tjocka böcker vi snackar om, är det som att se en film. Poff, så är boken slut. Och ibland är det precis vad man behöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0